Zvládání čísel
Ze všeho nejdůležitější základ je, aby se dítě naučilo počítat ve správném pořadí od 0 do 60. Na začátek ho tedy necháme na papír napsat postupně celou řadu šedesáti číslic. Následně jej dítě přečte nahlas. Menším dětem můžeme s každou fází lehce pomáhat.
Násobky pěti
Ještě zůstaneme u samotného psaní a čtení čísel. U hodin se hodí znát rychle z paměti násobky 5 jak jdou po sobě. V této části dítě na papír napíše čísla od 0 do 60 vždy s posunutím o pětku. I tentokrát si jej nahlas přečteme.
Ručičkové hodiny
Přesuneme se k samotným hodinám. Je patrné, že se budeme učit čas poznávat na ručičkových hodinách. Jako pomůcku si můžeme hodiny vyrobit, postačí nám ale i koupené v papírnictví nebo opravdové hodiny, které sundáme ze stěny a případně i vyjmeme baterii. V tomto kroku budeme již poznávat čas na ciferníku.
Ručičky
Pro dobré zvládnutí celého učení musíme na začátek říct, která ručička co znamená a co tedy ukazuje. Nejprve se dítěte zeptáme "Jaký je rozdíl mezi dvěma ručičkami?". Bude-li dlouho váhat nebo tipovat hlouposti, můžeme otázku nasměrovat na jejich délku. Záhy samozřejmě vysvětlíme rozdíl mezi ručičkami - krátká ukazuje celé hodiny, dlouhá minuty.
Hodinová ručička
Názorně ukážeme, jak hodinová ručička funguje. Začneme na dvanácti hodinách a řekneme "Je dvanáct hodin". Takto postupně rotujeme po ciferníku a vždy na celé hodině zastavíme ručičku a řekneme čas. Postupně by se měl zapojit i žák a ideálně sám hlásit počet hodin. Velké ručičky si momentálně nevšímáme.
Minutová ručička
Tady přichází moment, proč jsme si na začátku vypisovali násobky 5. Vysvětlíme, že v případě minut znamená číslice 1 na ciferníku 5 minut Jako vhodnou asociaci můžeme říct, že číslovky mají dvojí identitu jako agenti či superhrdinové - Peter Parker (1) - Spiderman (5). Následně si nastavením velké ručičky opět projedeme celý ciferník, nyní ale nahlas hlásíme počet minut, nikoliv hodin.
Spojení znalostí
V této fázi už dítě chápe princip poznávání hodin. Na závěr zbývá už jen znalosti spojit a to ve výsledek, jak poznat čas na hodinách.
Pro první demonstrace necháme vždy hodinovou ručičku ukazovat na jednu číslovku a velkou ručičku na druhou. Musíme klást důraz na to, že prvně čteme údaj u malé ručičky (např. 3 hodiny) a následně k tomu přidáme minuty (např. 40 minut). Dohromady tedy přečteme jako tři hodiny a čtyřicet minut.
Rozšíření vědomostí
Po dobrém osvojení principu hodin můžeme dítěti vysvětlit princip minutové ručičky, kdy ukazuje čtvrt, půl a nebo třičtvrtě. Stejně tak přidáme poté i pozici malé ručičky, která se běžně pohybuje, tedy je-li 2:45, neukazuje na číslovku 2, ale spíše se už blíží k 3.
Inpirováno článkem z WikiHow.com, kde si můžete projít celý návod včetně vytvoření vlastního ciferníku.
Foto: Wikihow.com
Přidejte komentář