× Pro ukládání článků do vlastních inspirací se přihlaste!

Macháček - hra plná blafu

Než aby některé děti prohrály, raději ve hře trochu podvádí a snaží se polepšit si. Pro takové bude Macháček přímo jako ušitý. Zabaví se ale všichni, záleží na každém, jak moc bude blafovat či nikoliv.

V základní verzi hry budeme potřebovat pouze dvě šestistěnné kostky a dostatek hráčů - hrát se ale dá už od dvou hráčů.

Sesadíme všechny nejlépe kolem jednoho dostatečně velkého stolu, aby pro každého bylo dostatek místa. Určí se hráč a směr, odkud se vše začne odvíjet. Celou hru téměř neustále provází blafování hráčů, kteří často lžou o svém hozeném výsledku, aby nemusel podstoupit trest.

Kdo má kostky, hodí jimi, skryje před ostatními a podívá se na výsledek. Začínající má vždy výhodu, že nemusí blafovat. Jednoduše řekne hodnotu obou kostek. 

Správné hodnoty

Přiblížíme si, jak se určuje hozená hodnota. Základem je, že vždy vyšší číslo označuje řád desítek. Nižší potom řád jednotek. Padne-li například na kostkce 2 a 4, hráč má správně zahlásit "42". Řekne-li někdo takové číslo, které má nižší hodnotu v desítce než v jednotce, automaticky ho čeká trest (nebo ztrácí bod). Pokud padnou dvě stejná čísla, například 6 a 6, hráč má správně zahlásit "šest indiánů". I v tomto případě oznámení hodnoty "66" je špatné. 

Hodnoty mají takovou hierarchii, že 43 je logicky vyšši než 32. Takhle to funguje u všech pouze číselných hodnot. V případě indiánů znamená, že jeden indián je víc, než hodnota 65. Logicky potom vyplývá, že větší počet indiánů je vyšší a tedy lepší hodnota, než menší počet indiánů (1 < 2 < 3 atd).

Nejvyšší možná hodnota je Macháček, tuto hodnotu značí kombinace kostek, na nichž je 1 a 2 (= tedy oznámená hodnota "12" či "21" je špatně).

Průběh hry

Už tedy víme, jak zde fungují hodnoty, vysvětlili jsme si styl házení a máme za sebou už prvního, který hodil a zahlásil třeba právě "42". Následující hráč vždy má dvě možnosti, co udělá:

  • Bude předešlému hráči věřit, převezme kostky a musí hodit vyšší hodnotu, resp. musí zahlásit vyšší hodnotu (hráč, kterému byla hodnota uvěřena nemusí kostky ukazovat nebo prozrazovat, zda lhal nebo ne).
  • Nebude věřit a předešlý hráč musí odkrýt kostky:
    • pokud lhal a je tedy skutečná hodnota jiná, než jakou řekl, musí vykonat trest (nebo ztrácí bod)
    • pokud říkal pravdu, vykonat trest (nebo bod ztratí) hráč, který nevěřil.

Takto se tedy hra neustále točí v kolečku. Pokud někdo hodí (nebo pouze oznámí) Macháčka a následující hráč věří, jediná akceptovatelná hodnota je opět Macháček. Je to také jediný případ, kdy následující hodnota může být stejná jako předcházející. U všech ostatních musí být oznámená hodnota přehozena vyšší hodnotou, stejná se považuje za chybu.

Varianty trestů

Nehrajeme-li na body, tedy že za lživé odpovědi nestrháváme a nejdeme do záporu, hra je zábavnější s nějakou formou trestu za blafování nebo špatné oznámení hodnoty. 

  • Jako trest vymačkáme velkou porci kyselé citronové šťávy a každý hráč, jenž je potrestán, si musí loknout
  • Po odehrání tahu si potrestaný hráč udělá kliky nebo dřepy (počet určíme na základě věku hráčů)

Tresty můžete libovolně vymýšlet jiné. Nebojte se o ně podělit v komentářích níže.

favorite_border Přidat do oblíbených

hodnocení

Průměrné hodnocení: 2,8/5. Hodnotilo 1011 návštěvníků

Michal Kuba

Michal Kuba

V červnu 2016 jsem založil projekt "Zabav-Děti". Jeho primárním cílem je nabízet inspiraci pro práci s dětmi. Je určený především rodičům, učitelům, vychovatelům a vedoucím kroužků. Více než 10 let působím jako vedoucí ve skautském oddíle v Brně.

Přidejte komentář