Stikeez, když z vany není úniku!

Kategorie: Logopedie

Stikeez mánie už je za námi a možná, že už vaše sbírky leží bez povšimnutí v šuplíku...a není jich tam škoda? Nejednou na logopedii zaznělo, že se trénuje nejlíp ve vaně. Není z ní totiž úniku. Poradím vám spoustu LOGO aktivit pro malé vodomily. Během chvilky hravě procvičíte slovní zásobu, jazykový cit (ohýbání slov po číslovkách, skloňování podst. jmen, určování rodů podst. jmen), porozumění, sluchové a zrakové vnímání, jemnou motoriku, prostorovou orientaci, paměť, pozornost.

Ač se to nezdá, tak i určování rodů podstatných jmen může být pro některé děti pěkným "oříškem".

Pokud si děti rody podstatných jmen pletou - např. v klidu řeknou TEN JAHODA, TA TATÍNEK, tak je nejlépe natrénujete na ZVÍŘATECH A JEJICH MLÁĎATECH.

Najděte doma obrázkovou knížku, nebo pexeso a vysvětlete že: TEN, je KLUK, ...TA je HOLKA,....TO je MIMINKO....a ptejte se: "KOČKA je holka nebo kluk? Pokud dítě určí správně, pokračujte další otázkou: "Co je správně? TEN KOČKA nebo TA KOČKA" ? Pak si na zvířátka ukazujte prstem a nechte dítě, aby rody samo určovalo.

Slabikovou analýzu slova - tedy vytleskávání slov po slabikách zvládají 4 letí šikulové. Určení počtu slabik ve slově zkuste s vizualizací - 1 slabika = 1 tečka.

 

Předškoláci by měli zvládnout určení první hlásky ve slově. Mnohdy ale místo ní určují první slabiku.

Zeptáte-li se na jakou hlásku začíná slova JAHODA, dítě odpoví "JA" místo "J". V takovém případě je dobré dát dítěti na výběr ze dvou hlásek - proto, aby se naučilo hlásky poslouchat. JAHODA začíná na "M" nebo na "J"?

Pokud ani v tomto případě dítě správně neurčí první hlásku, tak zapojte zrak. Podívejte se spolu do zrcadla jak vypadají ústa, když vyslovujete "J" a "M", pak řekněte JAHODA (ve chvíli, kdy vyslovíte "J" si ťukněte na bradu, abyste dítěti pomohli "J" ve slově identifikovat).

 

Vyzkoušejte také, jestli si děti uvědomují vámi vybranou hlásku ve slově.

 

A jak procvičit sluchovou paměťDítě slyší celou řadu slov, teprve pak zazní instrukce: "Vyber první a poslední, co jsi slyšel/a." 

 

A jak na zrakovou paměťAž si dítě STIKEEZ prohlédne, tak mu je zakryjte a ptejte se.

 

Nezapomeňte na barvy.

 

Rozvíjejte také slovní zásobu, vyjadřování a porozumění.

 

Skloňování...otázka jazykového citu a pro některé opět velká výzva!

1. pád KDO, CO ? ....TO JE..... (co?)

2. pád KOHO, ČEHO...KOUPU SE BEZ....(čeho?)

3. pád KOMU? ČEMU?....Ručník dám... (čemu?).

4. pád KOHO? CO?....Zaleju .... (co?)

5. pád OSLOVUJEME, VOLÁME....AHOOOJ ...

6. pád O KOM? O ČEM?...Povím ti něco O ...( o čem?)

7. pád S KÝM? S ČÍM?....Rozloučíme se s/se (čím?)

 

... synovec mě upozornil, že jsou to STIKEEZ a ne STICKEEZ  a já měla za to, že jsou od "stick" -lepit...

Přeji vám i vašim vodomilům hodně pestrých LOGO chvilek, Zuzana z Logopedie JINAK

 

 

 

 

 

hodnocení

Průměrné hodnocení: 3,0/5. Hodnotilo 225 návštěvníků

Zuzana Blažková

Zuzana Blažková

Jmenuji se Zuzana, jsem šťastná maminka Aničky a klinická logopedka. Ráda pracuji s lidmi a má práce mě baví. Jsem autorkou stránek LogopedieJINAK, které najdete na facebooku https://www.facebook.com/logopedieJINAK.cz/ Chtěla bych s vámi sdílet logopedii tak, jak ji vidím, cítím já. Logopedii, která není "jen" o tdnce a tdubce. Logopedii, která se prolíná s mnoha dalšími obory. Logopedii, která se dotýká všech věkových kategorií. Logopedii, která je hravá. Logopedii, která baví. Logopedii JINAK, která je tady nyní i pro vás. V současné době jsem na mateřské dovolené. Od roku 2011 pracuji v soukromé ambulanci, kde se věnuji dětem i dospělým. Nedostatek motivace je častou překážkou efektivní terapie, proto je důležité, abychom v průběhu terapie všichni táhli za jeden provaz :). Motto: "Slovo "nejde" neexistuje. Kde je vůle, tam je i cesta." Budu ráda, pokud se stanete mými pravidelnými čtenáři.

Přidejte komentář