Ač se to nezdá, tak i určování rodů podstatných jmen může být pro některé děti pěkným "oříškem".

Pokud si děti rody podstatných jmen pletou - např. v klidu řeknou TEN JAHODA, TA TATÍNEK, tak je nejlépe natrénujete na ZVÍŘATECH A JEJICH MLÁĎATECH.

Najděte doma obrázkovou knížku, nebo pexeso a vysvětlete že: TEN, je KLUK, ...TA je HOLKA,....TO je MIMINKO....a ptejte se: "KOČKA je holka nebo kluk? Pokud dítě určí správně, pokračujte další otázkou: "Co je správně? TEN KOČKA nebo TA KOČKA" ? Pak si na zvířátka ukazujte prstem a nechte dítě, aby rody samo určovalo.

Slabikovou analýzu slova - tedy vytleskávání slov po slabikách zvládají 4 letí šikulové. Určení počtu slabik ve slově zkuste s vizualizací - 1 slabika = 1 tečka.

 

Předškoláci by měli zvládnout určení první hlásky ve slově. Mnohdy ale místo ní určují první slabiku.

Zeptáte-li se na jakou hlásku začíná slova JAHODA, dítě odpoví "JA" místo "J". V takovém případě je dobré dát dítěti na výběr ze dvou hlásek - proto, aby se naučilo hlásky poslouchat. JAHODA začíná na "M" nebo na "J"?

Pokud ani v tomto případě dítě správně neurčí první hlásku, tak zapojte zrak. Podívejte se spolu do zrcadla jak vypadají ústa, když vyslovujete "J" a "M", pak řekněte JAHODA (ve chvíli, kdy vyslovíte "J" si ťukněte na bradu, abyste dítěti pomohli "J" ve slově identifikovat).

 

Vyzkoušejte také, jestli si děti uvědomují vámi vybranou hlásku ve slově.

 

A jak procvičit sluchovou paměťDítě slyší celou řadu slov, teprve pak zazní instrukce: "Vyber první a poslední, co jsi slyšel/a." 

 

A jak na zrakovou paměťAž si dítě STIKEEZ prohlédne, tak mu je zakryjte a ptejte se.

 

Nezapomeňte na barvy.

 

Rozvíjejte také slovní zásobu, vyjadřování a porozumění.

 

Skloňování...otázka jazykového citu a pro některé opět velká výzva!

1. pád KDO, CO ? ....TO JE..... (co?)

2. pád KOHO, ČEHO...KOUPU SE BEZ....(čeho?)

3. pád KOMU? ČEMU?....Ručník dám... (čemu?).

4. pád KOHO? CO?....Zaleju .... (co?)

5. pád OSLOVUJEME, VOLÁME....AHOOOJ ...

6. pád O KOM? O ČEM?...Povím ti něco O ...( o čem?)

7. pád S KÝM? S ČÍM?....Rozloučíme se s/se (čím?)

 

... synovec mě upozornil, že jsou to STIKEEZ a ne STICKEEZ  a já měla za to, že jsou od "stick" -lepit...

Přeji vám i vašim vodomilům hodně pestrých LOGO chvilek, Zuzana z Logopedie JINAK

 

 

 

 

 

Průměrné hodnocení: 3,9/5. Hodnotilo 15 návštěvníků

Ohodnoťte tento článek

Štítky:   logopedie stikeez předškoláci jazykový cit skloňování rody podstatných jmen barvy